Taaruf

My photo
Az-Zaqaziq, Ash-sharqiah, Egypt
منيساسزوىن محمدشوكري عبدالله

Friday, August 5, 2011

petang d bazaar

selesai urusan dgn mama d bandar..at last..singgahlah sekejap d bazaar ramadhan..lgipun dah petangkan..jln pun menampkkan sdh kesesakkannya..so cuci2 mata dulu d bazaar nie..

wah..bila masuk ja bazaar..mak aiii...byk kali aku menelan liur...aiseseh..adoiii!!..mcm2 yg dijual..ada itu ada ini..adeii mak nafsu puasa nie....=___=!

aim aku dan mama sbenarnya..cuma air tebu..ya..cuma air tebu...tpi bila balik ja...bukan setakat air tebu..mcm2 sudah d beli...adeiii!

nah itulah beli ikut nafsu..tpi beli byk jenis tpi dlm kuantiti yg sedikit..so x lah juga membazir..

apa yg terkilan masa d bazaar nie..bila aku terpandang dua peminta sedekah...seorg mak cik yg sudah berusia dan seorg lagi pk cik buta..

mereka nie duduk di tepi2 laluan org...hati terdetik betapa bersyukurnya apabila memandingkan keadaan aku dan keadaan mk cik dan pk cik tadi..alhamdulillah...syukur kehadratMU...

begitu berat ujian mereka sebagai hambaNya..tpi igtlah..Allah tidak membebani hambaNya melebihi kemampuan hmbaNya...

semestinya kehidupan d dunia adalah satu ujian driNya..x kira kita kaya,miskin,cacat,sempurna tubuh badan..semua itu ujian..terpulang dari kita untuk menghadapinya...smada kita redha ataupun x..semua itu adalah pinjaman semata-mata...semua itu milik Allah...

lastly~~slmat berpuasa!!!

 

2 comments: