Taaruf

My photo
Az-Zaqaziq, Ash-sharqiah, Egypt
منيساسزوىن محمدشوكري عبدالله

Saturday, February 26, 2011

timba mencari perigi dan sebaliknya..??

hmm..selalunya kita akan sinonim dgn "perigi mencari timba"...yg membawa maksud perempuan yg mencari lelaki...lebih dalam lagi..perempuan yg mengurat dulu..hehe(lebih kurang begitulah..^__^)

so means..timba mencari perigi..lelaki mencari perempuan..ha nie org selalu cakap lumrah manusia...lelaki yg mencari perempuan..

hal ini boleh dilihat melalui cinta Nabi Adam dan Hawa..
*******
Cinta kepada Hawa bererti cinta kepada Pencipta. Dengan keyakinan demikian Adam a.s menjemput Hawa dengan berkata: “Kekasihku, ke marilah engkau!” Suaranya halus, penuh kemesraan.

“Aku malu!” balas Hawa seolah-olah menolak. Tangannya, kepalanya, memberi isyarat menolak seraya memandang Adam dengan penuh ketakjuban. “Kalau engkau yang inginkan aku, engkaulah yang ke sini!” Suaranya yang bagaikan irama seolah-olah memberi harapan.
Adam tidak ragu-ragu. Ia mengayuh langkah gagah mendatangi Hawa. Maka sejak itulah teradat sudah bahawa wanita itu didatangi, bukan mendatangi. Hawa bangkit dari tempat duduknya, menggeser surut beberapa langkah. Ia sedar bahawa walaupun dirinya diperuntukkan bagi Adam a.s, namunlah haruslah mempunyai syarat-syarat tertentu. Di dalam sanubarinya, ia tak dapat menyangkal bahawa iapun terpesona dan tertarik kepada rupa Adam a.s yang sungguh indah.
********

tapi kebanyakan zaman skrg nie..perigi mencari timba??terbalik???salahkah????

jawapannya tak salah bah..^___^..lumrah manusia juga ingin dicintai dan mencintai..ok ja pun(pendapat akulah..)its not a big deal.. 
(,,)(^__^)(,,)

biasanya perempuan nie malu untuk berterus terang..

"SEBAGAI perempuan, saya memang mahu bercinta dan dicintai seperti orang lain. Tapi saya amat pemalu untuk berterus terang, apa lagi meluahkan lafaz cinta kepada pemuda kerana dikhuatiri tidak berbalas. Saya tidak mahu ‘perigi mencari timba’."
-dirahsiakan-

haa..tapi x semestinya perempuan yg berterus terang tu x taw malu..ish2...manada..itu adalah perempuan yg tekad..sgt..sgt tekad dan dia yakin dgn cintanya...

perempuan sebegini ada semngat yg kental dan keyakinan diri yg tinggi..gambatte(,,)(^__^)(,,)


Playful Kiss

p/s:aku tergerak ati membuat entri nie selepas melihat drama korea "Playful Kiss"(selepas bersengkang mata menghabiskannya^__^)...sgt2 best..drama nie aku sdah tgok tapi versi taiwan.."It Started With A Kiss"..bru ja terjumpa versi korea.. conclusion dripda drma 2..perempuan tu berjaya dpat cinta lelaki tu setelah 4 tahun dia mencuba..fighting2!!

 

5 comments:

  1. wewen....aku suda tengok ni drama...sebijik crita it started with a kiss kan....

    ReplyDelete
  2. yup..tulah baitoo..nie yg versi korea kan..uitt..terjangkit sdah aku ngan koreanism nie..haha

    ReplyDelete
  3. hehehehek

    yunk ,, aku sua tgok b'mcm2 versi sua .
    idon ada, philipine ada, thailand ada, taiwan , jepun, and korea [lain2] .

    bagi aku kalau da JODOH ada lah .. kan~
    dunt worry lah ...
    [aiseh , cicak b'bunyi pla' time aku b'ckp ni ..hee~]

    ReplyDelete
  4. uitt..byk versi kah???bru plak aq taw..~
    hahaha..ya betul 2..jodoh x kemana ba yunk~
    kirim slm ma cicak di rumahmu 2 aaa..~haha
    btw,ada pulak kunun kata hikmahku di new postmu 2 kan..heee~

    ReplyDelete
  5. yup ..
    versinya nda' lah terang2 .. i mean first kita tgok satu movie tu kdg2 kita da agak jalan cerita nya .. mcm tu gak drama ISWAK ni yunk ..

    yunk,, cicak ku kata ''w'salam'' tone via cicak.com .. :P

    kata2 hikmat yg bagus tu yunk .. tu pasal ku amek .. credit for u bha .

    ReplyDelete