Taaruf

My photo
Az-Zaqaziq, Ash-sharqiah, Egypt
منيساسزوىن محمدشوكري عبدالله

Tuesday, January 25, 2011

Aku adalah budak medik!!


hari nie,aku dan rakan-rakan serumah pergi ke Dewan Wehdah,Salam sempena skills menjawab soalan untuk exam..especially kami yg bakal menghadapi exam midterm selepas winter break..

alhamdulillah..byk yg diperolehi..semangat pun naik(thap maksimum..^__^)masa di dewan 2..biasalah..da senior2 bagi motivasi..of course lah..masa tu..hati menjerit "mau MUMTAZ"..

yg paling bagi effect masa program nie masa group disscussion ngan kakak fasilitator group kami..kak Aiza,thun 5 perubatan..thanks to her..byak yg dapat dipelajari dri dia..berikut merupakan isi2 yg dia bentangkan masa dlm group 2..(ayat skema pulak..^__^)..

1.medicine is not a story..it is an investigation...medik nie adalah benda yg harus sentiasa diupdate..
2.we must feel and enjoy medik nie...siapa ckap doktor x da life??so..kalau kita enjoy..insya Allah..itulah life kita..
3.study group sngat2 membantu untuk kefahaman..
4.seorang doktor yg mendapat first ranking di universitinya..spent masa 13 jam untuk study..dan dia x kan masuk exam sekiranya dia tidak membaca kesemua buku2nya sebanyak 30kali..
(dashyatnya...aku..2 kali paling byk..^__^)..tapi setiap manusia mempunyai tahap masing2 kan..so kita tnya diri kita..kenali diri kita dan cari cara yg berkesan untuk diri kita sendiri..
5.kita tidak bergelar pelajar medik sekiranya kita hnya belajar 2 jam..cntohnya.mak kita dirumah berkebun di belakang rumah tapi kita tdak mngelar mak kita tu petani..means..pelajar medik of course kena belajar byk..so buat2 la mcam pelajar medik..jgn ambil mudah..
6.zaman HO adalah zaman kita praktikkan apa yang kita pelajari..(zman paling aku takut..^____^!)
7.kita akan salahkan diri kita sekiranya kita membuat keslahan yg kecil yg menyebabkan patient meninggal dunia..ha baru kita kan fikir mcmna kita study dulu shingga perkara nie berlaku..x mau mcm nie..!
8.ilmu adalah nur...so jauhkan dari benda2 yg x sepatutnya..bnda yg boleh mnghalang kita dri mndapat ilmu
9.Allah Maha pengampun..so kita ada masa lagi untuk berubah selagi kita masih bernafas..
10.buat jadual belajar yang mampu kita ikut..(jadual aku pun x da..^__^..baru mau buat..hehe)
11.tapak sesebuah bgunan seharusnya kukuh..x guna betapa tingginya bgunan 2 sekiranya tapaknya x kukuh..then begitu juga dgn basic medik di thun awal perubatan..kita kena 'pegang' basic 2 dgn kuat..bru boleh kita bawa untuk clinical nnti..^___^

ha..nielah antara nasihat2 yg membina..ayat di atas telah diedit oleh aku ^__^..tapi apa yang kak Aiza cuba smpaikan adalah berdasarkan perkara2 di atas...

kami akhiri program dengan nyanyian "Kau Boleh"(ntah betul ntah x tajuk lagu nie..hehehe)


p/s:buat yang mengambil medik..no stress..medic is enjoyful if u feel it!!hehe..ilmu medik adalah ilmu yang sngat berhrga..ilmu yg membuatkan kita mengagumi,menghargai ciptaan Ilahi..secara tidak langsung menimbulkan rasa insaf dan betapa kerdilnya kita sebagai hmba Allah...(,,)(^___^)(,,)

No comments:

Post a Comment